Sunday, November 8, 2009

Apabila Raja Petra menyamakan Anwar sebagai "Alexander the Great".

Raja Petra Kamaruddin pemilik Malaysia-Today menulis dalam kolumnya The Corridors of Power menyamakan Anwar Ibrahim dengan seorang tokoh lagenda barat bernama "Alexander the Great".


Tulis Raja Petra, "Saya mahu meletakkan Anwar Ibrahim sebagai antara orang orang yang mashyur itu. Kini, dalam fikiran anda, Anwar Ibrahim bukan satu-satunya manusia hebat. Terdapat ramai manusia hebat. Tetapi hari ini saya mahu bercerita berkenaan dengan Anwar Ibrahim, bukan kerana beliau adalah satu-satunya manusia hebat di Malaysia tetapi kerana beliau terbaik yang mengingatkan saya kepada tokoh termasyur Alexander Great"

"Cita-cita Anwar Ibrahim bukan tidak tercapai atau suatu pekerjaan amat besar seperti Alexander Great. Alexander Great mahu jadi Ketua Dunia (Lord World). Anwar Ibrahim hanya mahu menjadi Lord Malaysia, bakal Perdana Menteri Malaysia. Dan pada 8 Mac 2008 pilihan raya umum pencapaian Anwar hampir sama Alexander Great sampai ke sempadan India. Dan sama seperti Alexander Great membinasakan 'mod' sendiri dan pulang ke rumah memukul lelaki selepas menghapuskan semua kawan-kawan rapatnya dan jeneral-jeneral yang paling dipercayai"

Membaca keseluruhan tulisan Raja Petra, klik di sini

Kenapa Raja Petra memilih watak The Alexander the Great untuk disamakan dengan Anwar Ibrahim ? Adakah untuk menggambarkan kehebatan kedua-dua tokoh itu dalam 'peperangan' dan cita-cita menakluk dunia ?

Benar juga telahan Raja Petra, selain kedua-dua tokoh itu mempunyai persamaan dari segi cita-cita, terdapat banyak lagi persamaan lain termasuk soal seksual.

Alexander the geat adalah seorang biseksual.Sejak remaja, Alexander dibekalkan dengan pelacur dari Callixena. Alexander juga mempunyai teman lelaki bernama Hephaestion, seorang sahabat dan kekasihnya sejak dari kecil lagi.

Quintus Curtius Rufus, seorang penulis sejarah Rom melaporkan Alexander juga mempunyai kekasih lelaki lain bernama Bagoas. Bagoas adalah lelaki muda kacak yang diperolehi Alexander selepas memenangi peperangan dengan Parsi.

Curtius menulis, dalam perjalanan pulang dari India, Alexander melingkarkan lengannya sekeliling Bagoas dan menciumnya"

Selain Bagoas, Curtius menyebutkan kekasih lelaki lain Alexander adalah Euxenippus, "yang muda yang penuh rahmat dengan antusias" (VII.9.19).

Begitu juga dengan Anwar, selain Sukma Darmawan, kekasih lelaki lain Anwar adalah Azizan Abu Bakar, Hairani Nahfis, Meor Abdul Razak dan yang terbaru adalah Mohd Saiful Bukhari Azlan..




0 comments: