Sunday, December 6, 2009

DNA : Anwar kini dalam kepanasan!

Pada awalnya pihak pendakwa tidak berminat untuk mendedahkan berkenaan hasil penemuan DNA, tetapi memandangkan barisan peguam bela Anwar begitu beriya-iya berhujah tentang tiada kesan penetrasi, maka pasukan pendakwa terpaksa mendedahkan sedikit penemuan mereka.

Memang pasukan pendakwa tidak berhasrat mendedahkan bukti ketika ini - ketika kes belum dibicarakan dalam erti kata yang sebenarnya - tetapi kerana kesungguhan pasukan peguam bela Anwar mahu menggugurkan kes sebelum dibicarakan, maka Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, Peguam Cara Negara II mewakili pihak Saiful mendedahkan :

"Berdasarkan laporan DNA oleh ahli kimia, terdapat spesimen DNA campuran daripada dua lelaki di tempat kejadian, yang menyokong dakwaan Mohd Saiful bahawa dia diliwat oleh Anwar"

Itu baru sedikit bukti pihak pendakwa dikemukakan. Baru satu bukti yang belum lagi disokong oleh keterangan-keterangan daripada pakar-pakar DNA dan pakar kimia. Datuk Mohamed Yussof hanya beri isyarat bahawa mereka mempunyai bukti yang cukup lengkap untuk membuktikan Anwar meliwat Saiful Bukhari seperti yang didakwa sebelum ini.

Datuk Mohamed Yusof berkata laporan laporan 'separuh masak' yang ada di tangan pihak peguam bela, tidak mampu untuk menggugurkan kes kerana laporan itu terhad kepada pemerhatian dan pemeriksaan fizikal yang tidak konklusif sedangkan pihak pendakwa mempunyai laporan yang lebih sempurna beserta dengan keterangan lisan, keterangan forensik dan keterangan lain.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menetapkan tempoh sebulan bermula 25 Jan tahun depan untuk perbicaraan kes kerana keadilan perlu diberikan kepada kedua-dua belah pihak. Pihak pendakwaan akan diberi peluang untuk mengemukakan bukti-bukti mereka, manakala pihak peguam bela diberi peluang untuk menimbulkan keraguan berkenaan bukti-bukti pihak pendakwa itu.

Berkenaan dengan elemen 'penetrasi', hakim Mohamd Zabidin berkata "Terpulang kepada pihak pendakwaan bagaimana ia ingin membuktikan elemen tersebut,"

Sepatutnya pihak peguam bela Anwar, berani memasuki gelangang perbicaraan, sekiranya Anwar benar-benar tidak meliwat Saiful, kerana tugas yang besar adalah terletak di pihak pendakwa untuk membuktikan berlakunya elemen kemasukan alat kemaluan Anwar ke dalam lubang dubur Saiful (penetrasi) dan sekiranya pasukan pendakwa gagal mengemukakan hujah konkrit bermakna Anwar bakal menang perbicaraan tersebut.

Tetapi tindakan Anwar mahu menggugurkan kes sebelum dibicarakan melambangkan terdapat sesuatu ketakutan yang benar-benar menjadi phobia kepada pihak peguam bela Anwar.

"Kami ada DNA yang menunjukkan hasil campuran dua lelaki (Anwar dan Saiful ?)di dalam lubang dubur mangsa", kata pihak pendakwa. "Beri peluang kepada pihak kami untuk menerangkan secara bukti saintifik dengan keterangan-keterangan pakar-pakar DNA dan pakar-pakar kimia yang membuat analisis ini", kata pihak pendakwa lagi.

Sebab itu, blogger gelagat Anwar yang berada di sekitar aktivis PKR melaporkan isu DNA telah menjadi bualan paling hangat di kalangan inner circle PKR selepas hakim membenarkan kes ini terus dibicarakan

"Kata mereka, dalam kes liwat Anwar inilah perkara yang paling Anwar dan team legalnya takuti. Apa sahaja lah yang bakal dibentangkan oleh pihak pendakwa. Yang lebih merisaukan mereka, kumpulan pendakwa ini bukan calang-calang orang. Sudahlah berpengalaman - susah pula nak dijual beli. Segala usaha sudah dibuat katanya, tetapi tak boleh nak tembus. Anwar pun dah naik risau dengan perkembangan ini", tulis blogger gelagat anwar.

"Dikhabarkan oleh pimpinan PKR bahawa Anwar telahpun mengarahkan beberapa rakannya berbincang dengan pakar di Amerika dan Australia untuk memastikan mereka mendapat khidmat pakar DNA yang terbaik di dunia. Tujuan: untuk menidakkan kes terhadapnya. Anwar dikhabarkan tidak kisah dengan harga" tulis blogger itu lagi yang mendapat maklumat daripada sembang kedai kopi di pejabat PKR, Kota Damansara. Klik di sini

"Konspirasi ini cerita rekaan sahaja. Rekaan Anwar", tegas blog itu lagi.

Blogger gelagat anwar membuat kesimpulan awal mengatakan kebanyakan inner circle Anwar mulai percaya Anwar meliwat Saiful dan Anwar bakal kehabisan hujah untuk melawan hujah pihak pendakwa dan kemungkinan besar Anwar bakal masuk penjara Sungai Buloh sekali lagi atas tabiat yang sama yang pernah dilakukan sebelas tahu dulu..

"Saya tanyakan rakan dalam PKR - apa jadi kalau ada DNA - mereka jawab mudah sahaja: Dah Nasib Anwar.....DNA juga! Musykil! Macam dah tak sayang dan kurang percaya sahaja..", rumus blogger tersebut.

0 comments: