Wednesday, February 17, 2010

Mengapa alih isu kepada "LAGI" dan "KATIL" ?

Karpal Singh tidak berminat untuk soal balas(cross-examine) Saiful Bukhari, walaupun saksi utama itu telah selesai beri keterangannya, tetapi lebih berminat untuk 'menyerang' bukan saksi yang berada di luar kandang mahkamah, Utusan Malaysia. Itu yang menghairankan.

Saksi utama telah bersedia untuk disoal balas, tetapi Karpal Singh mengalihkan tumpuan kepada Utusan Malaysia yang hanya menjadi media melaporkan semua peristiwa yang berlaku dalam mahkamah.

Bermula dari episod permohonan perbicaraan incamera, memohon mahkamah bertindak ke atas Utusan Malaysia dan akhirnya memohon hakim menarik diri daripada mendengar kes kerana didakwa 'berat sebelah'. Alasan berat sebelah Karpal pun bukan kerana Saiful, tetapi kerana melaporkan perkataan TIDAK RELA DILIWAT LAGI.

Bukankah itu dapat ditafsirkan membangkitkan isu remeh, mengada-gada untuk melengah-lengah kes ?

Sebab itu dalam afivadit balas, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden menggesa Anwar dan peguamnya, Karpal Singh memohon maaf kepada Utusan Malaysia kerana media itu melaporkan secara tepat, tetapi disengaja dimanipulasikan untuk mencari pasal.

Menurut Datuk Mohd Yusof, berdasarkan rakaman audio dan nota prosiding mahkamah, Saiful Bukhari Azlan semasa memberi keterangan pada perbicaraan kes itu memang menyebut perkataan 'lagi' dan ia bukan disebut sekali sahaja tetapi dua kali.

Jelasnya lagi, ketika disoal olehnya apa sebab dia (Saiful) berhenti kerja dengan Anwar, saksi itu menyatakan ''Sebab sebenar saya tidak rela lagi..." dan bagi soalan ''Apa respons kamu?'', Saiful berkata ''Saya tidak sanggup melakukannya lagi..."

Jadi apa masalahnya dengan perkataan LAGI ?

Dari awal lagi, Karpal sudah phobia dengan perkataan LAGI, hingga memohon kepada mahkamah supaya membuang perkataan “kejadian kali terakhir" yang terdapat dalam laporan polis Saiful itu.

Bukankah keterangan Saiful yang menyebut Anwar bertanya kepadanya "Can i fuck you today" juga bermakna lebih dari sekali Anwar meliwat Saiful ?

Adakah Karpal Singh mahu menutup dakwaan yang pernah dibuatnya sendiri pada tahun 1997, di parlimen yang bersungguh-sungguh mahu membawa saksi liwat Anwar, Azizan Abu Bakar ?

Bukankah dengan 'kepercayaan' Karpal dengan membaca pengakuan bersumpah Azizan Abu Bakar di Mahkamah pada tahun 1997 dengan pengakuan Saiful Bukhari dalam mahkamah pada tahun 2010 menunjukkan Anwar berkali-kali melakukan perkara tersebut ?

Sedutan dari pengakuan bersumpah Azizah itu, dia menggelarkan Anwar berpenyakit kronik, "Sepanjang bekerja di bawah naungan beliau, Anwar, saya sering dipanggil untuk melakukan perkara terkutuk itu walaupun untuk beberapa kali saya cuba menolaknya. Sifat rakusnya membayangkan beliau seorang yang boleh dikategorikan sebagai ‘kronik’". Klik di sini

Lagi satu perkataan "KATIL", itu pun ditujukan kepada Utusan Malaysia. Kenapa Karpal begitu sensitif dengan perkataan ini ?

Menurut Peguam Cara II, tiada apa-apa kesalahan dilakukan oleh Utusan Malaysia ketika menyiarkan gambar tersebut, keterangan gambar berkenaan adalah 'kabur' kerana perkataan 'tempat' dalam kapsyen itu tidak menyatakan secara spesifik ia adalah katil atau bilik. Utusan Malaysia juga tidak menyatakan ''katil di atas di mana kesalahan itu dilakukan'

Malah dalam keterangan Saiful berkata "Beliau (Anwar) arahkan saya ke bilik tidur utama..." dan "Anwar berada di hujung penjuru katil"

Jadi apa masalahnya Utusan Malaysia menulis perkataan "KATIL" yang telah disebut oleh saksi utama ?

Apa motif sebenar Karpal membangkitkan persoalan "KATIL" dan menujukan kesalahan kepada UTUSAN ? Adakah cubaan untuk mengugut media itu supaya tidak membuat liputan mengenai perbicaraan kes liwat Anwar sebagaimana permohonannya untuk 'perbicaraan tertutup'?

Adakah ini juga cubaan untuk menutup 'tempat kejadian liwat' itu dari pengatahuan umum ? Di atas KATIL atau tepi KATIL ?

Tetapi ramai yang dapat menangkap motif sebenar peguam Anwar itu. Utusan hanya Kambing hitam. Sasarannya kepada Hakim. Mereka mahu gugurkan hakim, supaya kes ini akan tertangguh lagi seperti mana yang pernah diusahakan berkali-kali sebelum ini.

Sepatutnya Karpal dan Anwar lawan secara gentleman di mahkamah, bukannya membangkitkan isu remeh-temeh yang berusaha untuk menangguhkan kes!


0 comments: