Tuesday, June 16, 2009

Apabila Nurul Izzah & SN Nair mula bersuara...

Di satu pihak, Nurul Izzah mewakili anak Anwar Ibrahim mengeluh kecewa mengulas kes liwat yang bakal dihadapi bapanya pada 1 Julai ini.

“Bagaimana hebat pun kita sediakan pasukan pembelaan tapi akhirnya kalau kita berdepan dengan satu sistem kehakiman yang berhadapan dengan kepincangan, maka risiko (kalah) tetap berada di situ,” kata Nurul Izzah.

Jika direnung secara mendalam maksud sebenar kata-kata Nurul Izzah ini adalah Anwar Ibrahim BAKAL KALAH dalam perbicaraan kes liwat vs Saiful Bukhari, bekas pembantu peribadi ayahandanya itu.

Kenyataan Nurul Izzah ini bercanggah dengan kenyataan ayahandanya ketika kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

"Ini adalah pertuduhan jahat, saya minta dibicarakan!" kata Anwar.

Kata-kata Anwar ini seolah-olah, bukan Saiful yang minta dibicarakan, tetapi dirinya (Anwar) yang minta dibicarakan. Seolah-olah Saiful berusaha mengelakkan daripada dibicarakan dan Anwar bangkit dengan seorang yang yakin, 'saya minta dibicarakan'.

Tetapi betulkah begitu ?

Sebenarnya, kenyataan Anwar sering bercanggah antara satu sama lain dan seboleh mungkin tidak mahu menjejakkan kaki ke mahkamah, dibicarakan atas tuduhan meliwat!

1. Ketika laporan polis dibuat oleh Saiful Bukhari pada 28 Jun 2008, Anwar lari berlindung di kedutaan Turki. Kenapa melarikan diri ? Kononnya ada orang yang ingin bunuh dirinya. Siapakah orang itu ?

2. Selepas keluar dari kedutaan asing, Anwar gagal membuktikan pihak yang akan membunuhnya. Kenapa itu serangan demi serangan ditujukan kepada kerajaan agar menggugurkan dakwaan meliwat walaupun polis masih menyiasat dan pendakwaan belum dibuat.

3. Ketika dakwaan tuduhan meliwat dibuat di Mahkamah Seksyen, Jalan Duta pada 7 Ogos 2008, Anwar berkata;

"Kalau suka sama suka, kenapa dakwa saya seorang, kenapa tidak dakwa Saiful yang menjadi rakan liwat"

Itulah kontradiknya, dari terkincit-kincit lari ke kedutaan asing, gesa kerajaan gugurkan kes, hingga 'mengaku' meliwat atas dasar suka sama suka!

Dari satu pihak lain, Sankara Nair, mewakili peguam peribadi Anwar baru-baru menggesa pihak mahkamah memberikan semua dokumen antara lain, kenyataan-kenyataan saksi, sampel-sampel DNA asal untuk ujian DNA, nota-nota perubatan, gambar-gambar, rakaman CCTV berkaitan dan bukti lain.

Kata SN Nair, 'sekiranya semua dokumen gagal diberi kepada pihaknya, maka dia mendesak kes ini digugurkan!

Berdasarkan kenyataan terdesak peguam Anwar ini, tersurat satu perasaan ketakutan, iaitu pihak pendakwa mempunyai bukti kuat terutamanya rakaman CCTV.

Inipun kenyataan yang kontradik. Sebelum ini, Sankara Nair mendakwa pihaknya mempunyai alibi (orang yang boleh mengesahkan Anwar tidak berada di tempat kejadian) pada tarikh berkenaan.

Kata SN Nair, sekurang-kurangnya Anwar mempunyai “kira-kira lima orang alibi”.

Kalau benar Anwar sudah mempunyai alibi, kenapa peguamnya masih takut dengan rakaman CCTV ?

Persoalannya cakap siapa yang betul ? Cakap Saiful atau cakap Anwar ?

Cakap Anwar sebelum ini memang berbelit-belit, sekali tidak mengaku Saiful adalah pembantu peribadinya. Tetapi di tempat lain pula mengaku Saiful adalah pembantu kepada pembantu khasnya, Rahimi.

Sebab itu, bekas orang kuat Anwar soal, kalau Saiful hanya pembantu kepada pembantu khas Anwar, kenapa Anwar bawa Saiful merata-rata, dari Singapura ke Hong Kong, dari Thailand ke Dubai?

Dan ketika diwawancara dalam versi English oleh Malaysiakini, Anwar mengaku pula Saiful sebagai driver!

Ingat term "DRIVER" (Pemandu peribadi) adalah sinonim dengan meliwat, kerana Azizah Abu Bakar dulupun adalah 'driver' kepada isterinya, Dr Wan Azizah.

Dan pada tahun 2000, Anwar telah dijatuhkan hukuman bersalah oleh Mahkamah Tinggi kerana meliwat Azizan Abu Bakar.

0 comments: