Monday, June 15, 2009

Kes liwat : Anwar kehilangan sokongan ulama ?

Seperti kata bekas Mutfi Perlis, Dr Asri Zainal Abidin, Anwar sepatutnya bersumpah mubahalah bersama-sama dengan Saiful Bukhari untuk membersihkan dirinya. Tidak perlu bersusah payah dengan DNA, tidak perlu minta dokumen, CCTV, saksi-saksi dan tidak perlu masuk mahkamah, jika Anwar bersedia untuk bersumpah laknat dengan lafaz 'Wallahi, Wabillahi, Wattallahi', 'saya (Anwar Ibrahim) tidak pernah melakukan liwat ke atas Saiful, jika saya berbohong, maka Allah laknatlah ke atas saya'

Tetapi Anwar Ibrahim enggan melakukan sumpah mubahalah untuk membersihkan dirinya. Sedangkan Saiful Bukhari melakukan sumpah dengan menyebut 'Wallahi, Wabillahi, Wattallahi' yang menyebut bahawa Anwar Ibrahim telah memasukkan zakar ke dalam lubang duburnya dan jika dia (Saiful) berbohong maka Allah akan laknatkan dirinya.

Dalam kes ini tindakan Anwar menolak bersumpah dengan nama Allah, menyebabkan rakyat Malaysia mula ragu-ragu kepadanya. Imej Anwar dari putih menjadi kelabu. Kalau Anwar tidak melakukan perbuatan terkutuk itu, mengapa Anwar takut ? Berani kerana benar, takut kerana salah?

Justeru Anwar tidak memilih kaedah agama untuk membersihkan dirinya, sebab itu hingga sekarang Anwar dan barisan peguam belanya terkial-kial dan terperangkap dengan kaedah sekular termasuklah merintih-rintih meminta dokumen pemeriksaan doktor, CCTV, senarai saksi-saksi dan sebagainya.

Anwar yang sebelum ini terkenal dengan tokoh Islamik, bekas Presiden ABIM, apabila berada dalam keadaan tersepit, melupakan asas agama kepada sumber pergantungan terakhir.

Ketika kes liwat 1998, ulama seperti Dr Haron Din berada di belakangnya. Anwar dan para penyokongnya menyerbu ke rumah Dr Haron Din di Bangi untuk meminta bantuannya. Solat hajat dan doa dipanjatkan kepada Anwar, tetapi bagaimana pendirian Dr Haron Din terhadap kes liwat kedua yang terjadi pada tahun 2008 ini ?

Ketika Anwar dipecat daripada UMNO, tokoh-tokoh agama yang sebelum itu dilihat pro Anwar telah menyertai PAS. Mereka termasuklah Dr Haron Din, ustaz Ismail Kamus, Dr Hassan Ali dan ustaz Taib Azamuddin.

Tetapi bagaimana pendirian tokoh-tokoh agama ini sekarang terhadap kes liwat terbaru yang menimpa Anwar ? Bukankah Taib Azamuddin merupakan saksi utama mangsa liwat Anwar yang bernama Hairani yang telah mendapat khidmat nasihatnya ketika masih menjawat jawatan Imam Besar Masjid Negara ?

Bukankah semua tokoh-tokoh agama ini tergolong dalam kelompok pro ulama yang mencurigai kemunculan kumpulan Erdogan sentuhan Anwar Ibrahim untuk menguasai PAS ?

Dr Haron Din kata, PAS bimbang kerana tidak ada perisai yang dapat membendung kemaraan proksi-proksi tajaan Amerika Syarikat. Kem Erdogan pula berkiblatkan Barat dan Anwar Ibrahim sendiri sudah sinonim dengan Amerika Syarikat.

Bagaimana pula pandangan ustaz Hadi Awang, Nasharuddin Mat Isa, ustaz Hassan Shukri dan lain-lain aktivis PAS, termasuk Mat Sabu terhadap kes liwat Anwar ?

Sebab itu, Dr Asri Zainal Abidin, ketika masih menjadi Mufti Perlis mencabar Saiful dan Anwar bersumpah Mubahalah, supaya isu ini dapat diselesaikan.

"Sudah lama kita tunggu sumpah ini..." Kata Dr Asri yang merujuk sejak kes liwat Anwar 10 tahun lalu, Anwar enggan bersumpah dengan nama Allah dan akhirnya keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman bersalah kepada Anwar.

0 comments: