Thursday, August 26, 2010

Ketika Saiful lapor polis, kenapa Wan Azizah bertengkar dengan Anwar ?

Satu perkara menarik yang berlaku ketika Mohd Saiful Bukhari membuat laporan polis pada 28 Jun 2008, Wan Azizah telah bertengkar dengan Anwar dari Hotel Quality, Shah Alam hingga ke Tropicana Golf Resort.

Berikut merupakan laporan polis yang dibuat oleh Saiful :

“Saya Mohd Saiful Bukhari bin Azlan ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya adalah Dato Seri Anwar Ibrahim – Ketua Umum PKR.”

Ketika Saiful membuat laporan polis itu, Anwar dan Wan Azizah mempengerusikan mesyuarat kepimpinan PKR di Hotel Quality, Shah Alam. Hadir sama dalam mesyuarat tersebut adalah Tian Chua, Saifuddin Nasution, Zulkifli Nordin, Wee Chee Keong dan lain-lain aktivis PKR.

Sebaik sahaja Anwar mendapat SMS itu, muka Anwar berkerut kerisauan, dia segera keluar dari bilik mesyuarat. Wan Azizah tahu sesuatu yang besar telah berlaku ke atas suaminya, dia juga turut keluar dari mesyuarat tersebut. Begitu juga dengan Zul Noordin, peguam peribadi Anwar. Tian Chua, Saifuddin Nasution, Zulkifli Nordin dan Wee Chee Keong turut menyusul kemudian.

Anwar menuju ke lif, diikuti dengan Wan Azizah dan Zul Nordin untuk naik ke bilik tingkat atas hotel. Ketika dalam lif, Zul Nordin bertanya kepada Anwar 'apa hal ni?' Anwar menjawab dengan keadaan risau 'Saiful buat report i liwat dia'.

Wan Azizah tersentak dengan penjelasan Anwar itu. Peliknya, Wan Azizah tidak menyumpah seranah kepada Saiful, lelaki yang membuat laporan polis itu, sebaliknya sumpah seranah dilemparkan kepada suaminya sendiri, Anwar Ibrahim.

"Masih tak insaf-insaf lagi" seranah Wan Azizah kepada Anwar. Mendalam maksud Azizah itu. Masih tidak insaf lagi, bermakna Azizah tahu semua aktiviti luar tabie Anwar sebelum ini, termasuk yang dibicarakan di mahkamah, iaitu kes Sukma Darmawan dan Azizan Abu Bakar atau kes yang tidak dibicarakan di mahkamah, seperti kes Rashid ?

Kuat tengkingan Azizah kepada Anwar. Wan Azizah seperti melepaskan geram yang selama ini terbuku di hatinya. Memuntahkan segala kemarahan kepada Anwar.

Ketika di bilik tingkat atas, Hotel Qualiti, Wan Azizah masih lagi melepaskan geramnya kepada Anwar. Zul Noordin, Tian Chua, Saifuddin Nasution dan Wee Chee Keong menjadi saksi melihat dengan mata kepala mereka sendiri gelagat Wan Azizah memarahi Anwar.

Saifuddin yang cuba menenangkan kekecohan itu, mencadangkan agar Anwar mencari tempat perlindungan untuk 'menenangkan diri'.

Kemudian Anwar dan Azizah meninggalkan Hotel Qualiti menuju ke port rehat yang biasa mereka singgah iaitu di Tropicana Golf Resort. Sepanjang perjalanan, Wan Azizah tidak henti-henti memarahi Anwar. Wan Azizah juga menelefon semua anak-anaknya supaya berkumpul di Tropicana Golf Resort untuk mendengar penjelasan Anwar berkaitan dakwaan Saiful itu.

Wan Azizah mendesak Anwar menceritakan perkara sebenar dengan disaksikan oleh anak-anak. Jawapan Anwar tidak menyakinkan. Ehsan, anak lelaki Anwar mengamuk sakan, meminta ayahnya bersumpah tidak melakukan perbuatan terkutut itu, tetapi ayahnya enggan bersumpah. Hingga ke lewat malam, keluarga Anwar masih haru biru.

Menurut sumber, Nurul Izzah hampir-hampir menempeleng adiknya, Ehsan yang mengamuk sakan, apabila ayahnya tidak mahu bersumpah dan tidak memberi jawapan yang menyakinkan.

Pada malam itu, Nurul Izzah berpihak kepada Anwar, manakala Ehsan berpihak kepada Wan Azizah. Pertengkaran berakhir pada awal pagi tanpa jawapan yang memuaskan dari Anwar.

Akhirnya, Anwar mengambil keputusan untuk berlindung di Kedutaan Turki. Wan Azizah dan Ehsan tidak hadir.

Berdasarkan kisah di atas, ramai saksi yang menyaksikan insiden pertengaran Wan Azizah dan Anwar, termasuk Tian Chua, Saifuddin Nasution, Zulkifli Nordin dan Wee Chee Keong.

Mungkin Tian Chua dan Saifuddin akan menafikan kisah tersebut kerana mahu membela Anwar, tetapi bagaimana pula dengan Zul Noordin dan Wee Chee Keong ?.

Kenapa pula sampai sekarang Ehsan menyepi diri daripada memperkatakan kes liwat ayahnya, malah terus membawa diri ke Amerika Syarikat ?

Moral of the story, Wan Azizah tahu segala-galanya mengenai tabiat buruk suaminya, tetapi berusaha melindungi daripada diketahui umum, tetapi lambat laun akan terbongkar jua.

10 tahun dulu, Wan Azizah berusaha melindungi sisi-sisi gelap suaminya itu, tetapi hari ini semakin terbongkar satu persatu kehidupan sebenar, seorang tokoh politik yang sentiasa bercita menjadi PM.

Akhirnya, Wan Azizah sewajarnya menyerahkan segalanya kepada Allah SWT. Walaupun cuba ditutup, tetapi jika Allah mahu membukanya, maka terbuka jua pekung sebenar Anwar.

Tetapi pernahkah kita dengar Wan Azizah bersumpah dengan nama Allah menafikan suaminya melakukan aktiviti liwat tersebut ?


0 comments: