Sunday, August 8, 2010

Sebenarnya Karpal tiada bukti, hanya untuk lengahkan prosiding

Selepas Karpal Singh berjaya ambil cuti sakit selama 15 hari hingga prosiding yang sepatutnya diteruskan terpaksa ditangguhkan ke tarikh baru 2 Ogos. Karpal sakit sebab terkejut dengan keterangan Dr Mohd Razali Ibrahim, saksi kedua dan salah seorang daripada tiga doktor yang memeriksa Mohd Saiful Bukhari Azlan. Dr Razali beritahu, ujian sampel menunjukkan adanya air mani Anwar dalam dubur Saiful.

Cepat-cepat Karpal buat permohonan di mahkamah halang Dr Razali beri keterangan lanjut kerana pihaknya mahu soal siasat secara langsung, sebelum keterangan selanjutnya. Mahkamah benarkan. Namun Karpal tidak soal siasat saksi sebaliknya memohon penangguhan sekali lagi kerana mahu memohon dokumen perubatan daripada pihak pendakwa terlebih dulu. Perdebatan bermula lagi. Isunya beralih pula kepada pohon dokumen. Akhirnya keputusan pohon dokumen ditolak, mahkamah memutuskan peguam bela Anwar terus menyoal balas saksi kedua.

Pada 19 Julai, sepatutnya Karpal menyoal balas Dr Razali, namun sekali lagi tidak menjadi kenyataan, apabila seorang lagi peguam Anwar, Datuk Param Cumaraswamy memberitahu mahkamah, Karpal tidak dapat hadir kerana diberi cuti sakit selama 15 hari. Param pohon prosiding ditangguhkan. Mahkamah setuju tangguh ke 2 Ogos.

2 Ogos, Karpal kembali semula ke mahkamah, tetapi masih tidak mahu menyoal balas saksi kedua, Dr Razali, sebaliknya membuat permohonan baru, mahu menggugurkan kes kerana wujudnya hubungan romantik antara saksi utama Saiful Bukhari Azlan dengan salah seorang anggota pasukan pendakwa,Farah Azlina Latif. Mahkamah tangguh lagi ke 9 Ogos.

Pelik Karpal ni, dulu bermati-matian mengatakan Anwar tiada di tempat kejadian, unit 1151, maknanya kejadian liwat tidak berlaku, tetapi semasa mahu menggugurkan kes, 'hujah Anwar tiada di tempat kejadian' tidak digunakan sebaliknya menggunakan hujah hubungan romantis Saiful-Farah untuk gugurkan kes.

Budak darjah satu pun boleh fikir hujah mana yang paling relevan untuk gugurkan kes. Sudah tentu lah hujah Anwar tiada di tempat kejadian yang paling valid, tetapi tidak digunakan, sebaliknya menggunakan hujah yang amat lemah iaitu wujudnya hubungan romantis Saiful-Farah.

Maknanya apa ? Maknanya Karpal tiada hujah untuk soal balas Dr Razali dan Karpal menipu berkenaan dakwaan Anwar tiada di tempat kejadian pada tarikh, masa dan tempat yang didakwa.

Sejauh manakah kukuhnya bukti Anwar wujudnya hubungan Saiful-Farah untuk menggugurkan kes. Sangat tidak kukuh!

Kenapa sangat tidak kukuh ? Kerana tiada sumber yang relevan. Hanya berpandukan kepada sumber dakwaan yang dibuat menerusi laman web Malaysia Today yang dikendali oleh Raja Petra Kamaruddin(RPK). RPK ni kroni Anwar, semua orang sudah tahu. Sekarang sudah lari ke luar negara. Semua orang pun sudah tahu. Jadi macam mana, RPK tahu adanya hubungan Saiful-Farah ? Sanggupkah RPK jadi saksi di mahkamah, sedangkan dia sendiri melarikan diri ke luar negara kerana takut dibicarakan kesnya.

Ada bukti lain untuk menyokong hujah Karpal untuk menyokong dakwaan itu, selain dari surat layang RPK. Tidak ada. Jadi layakkan Karpal dan Anwar hanya bergantung kepada surat layang untuk menggugurkan kes ?

Sebenarnya Karpal sendiri tiada apa-apa asas untuk menyokong hujah tersebut. Kalau tidak kenapa dalam mahkamah hari ini, Karpal berkata begini;

"Peguam utama Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa saksi utama Mohd Saiful Bukhari Azlan dan Timbalan Pendakwa Raya Farah Azlina Latif menjawab dakwaan hubungan romantis kedua-dua mereka di mahkamah terbuka.Karpal berkata adalah penting kedua-dua Saiful dan Farah disoal sebagai saksi memandangkan keterangan mereka adalah “penting” dan dakwaan hubungan ‘sulit’ boleh menjejaskan keseluruhan perbicaraan kes liwat". Klik di sini

Maknanya apa ? Maknanya Karpal tiada bukti untuk membuktikan tuduhannya sebab itu dia kepada kepada Saiful dan Farah kerana tidak menyambut umpannya.

Kalaulah benar sekalipun Saiful dan Farah ada hubungan, itu bukan isu utama. Isu utama adalah benarkah atau tidak Anwar meliwat Saiful pada tarikh, tempat dan masa yang didakwa ?

Lagipun, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail telah menggugurkan Farah Azlina dari pasukan pendakwaan agar tidak akan menjejaskan kes itu.

Jadi apa masalah lagi untuk Karpal membenarkan Dr Razali daripada memberikan keterangannya ?

Dr Razali sudah bersedia dari awal lagi, sudah turun naik ke mahkamah berkali-kali, tetapi kecewa kerana Anwar dan Karpal masih berdolah-dolah dengan isu-isu sampingan.

Kalau Anwar dan Karpal terus menerus bersikap begini, semakin ramai Melayu profesional, terutamanya para doktor akan hilang kepercayaan kepada Anwar.

Kalau Anwar tidak meliwat, kenapa mahu berdolah dalih lagi. Buktikan anda tidak meliwat. Kalau sikap anda mahu berdoalh dalih dan melengah-lengahkan prosiding, memang sah anda peliwat!

0 comments: