Tuesday, October 19, 2010

Lelaki itu bernama 'Ismail'

Seperti sekarang, malah pada tahun 1998, 'lelaki itu' kurang dikenali. Berbanding dengan Sukma Darmawan (adik angkat Anwar), Munawar Anees (penulis ucapan Anwar), Meor Abd Razak (tukang jahit Wan Azizah), Hairani Hj Nahfis (penulis pidato Anwar)dan Azizan Abu Bakar (pemandu peribadi Wan Azizah), nama Ismail jarang-jarang disebut, malah sesetengah pihak tidak pun mengenali nama Ismail Harun.

Daripada keenam-enam lelaki itu, tiga lelaki telah berpaling tadah, menukar pengakuan bersumpah dan kembali menyokong Anwar. Mereka adalah Sukma, Munawar dan Meor. Manakala Hairani konsisten dengan pengakuannya. Malah bekas pensyarah UKM itu mengakui telah taubat nasuha dan turut meminta pandangan dari sudut agama daripada ustaz Taib Azamuddin, Imam Besar Masjid Negara.


Sebaliknya, Anwar terpaksa menjawab di mahkamah, apabila berdepan dengan Azizan Abu Bakar. Anwar dan Sukma didakwa bersubahat meliwat Azizan di Tivoli Villa dan perbicaraan itu telah mengambil masa selama satu tahun empat bulan berakhir dengan Anwar tewas. Anwar dihukum dihukum penjara sembilan tahun dan Sukma Darmawan dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan empat kali sebatan.Klik di sini

Tentang penukaran pengakuan bersumpah (SD) yang dilakukan oleh Sukma, Manawar dan Mior tidak mengejutkan apabila dibuat perbandingan dengan kes Rahimi Osman dan Rasid Rosidi.

Salah satu ciri untuk mengenali Anwar adalah sikap memaksa dan mengugut supaya orang lain mengikut semua kemahuannya. Dari dulu hingga sekarang sikapnya sama, mengugut orang lain menukar pengakuan mengikut kemahuannya. Hal ini pernah terjadi kepada Ummi Hafilda, Azizan Abu Bakar, Sukma, Munawar, Meor, Rahimi dan Rasid.

Malah kerana sikap kediktatoran itu, Anwar dipenjarakan selama enam tahun kerana memaksa Ummi Hafilda dan Azizan menukar pengakuan untuk melindungi skandal seks dengan Shamsida Taharin dan aktiviti homoseksual dengan Azizan Abu Bakar.Klik di sini

Tetapi kes penukaran SD Sukma, Munawar dan Meor tidak dibicarakan 10 tahun lepas, kerana pihak pendakwa raya menggugurkan semua kes Anwar pada tahun 2004. Pada pandangan pendakwa ketika itu cukup lah Anwar dibicarakan dengan kes liwat bersama Sukma dan Azizan dan telah pun didapati bersalah, maka kes-kes lain tidak lagi perlu. Mungkin ketika itu atas pertimbangan kemanusiaan dan harapan supaya Anwar bertaubat. Klik di sini

Namun, walaupun mahkamah gugurkan kes, tindak tanduk dua orang yang paling rapat dengan Anwar, Sukma dan Munawar menunjukkan mereka bersalah. Sukma yang memiliki warganegara Malaysia, banyak memiliki aset di Malaysia, termasuk Villa (Tivoli Villa), pejabat dan syarikat-syarikatnya, melarikan diri secara tergesa-gesa ke Indonesia dan tidak berhasrat mahu kembali semula ke Malaysia.

Begitu juga dengan Munawar Aness kembali semula ke Amerika Syarikat dan gagal memadamkan rekod melakukan aktiviti homoseksual dengan Anwar, walaupun merayu ke peringkat paling tinggi. Klik di sini

Sedarkah kita, sebenarnya penjejakan isu homoseksual Anwar bermula dari dua individu ini yang mula dikesan sejak tahun 1993. Klik di sini

Ismail yang misteri

Berbeza dengan lelaki-lelaki lain yang telah dikenali ramai, namun Ismail low profile. Barangkali atas sikap tidak dikenali umum itu, Anwar masih mengekalkan hubungannya dengan Ismail, selepas dibebaskan dari penjara Sungai Buloh.

Ketika Anwar dipenjara Sungai Buloh, Anwar 'dilayan' oleh seorang banduan lain bernama Rasid. Selepas Rasid keluar penjara, sekitar tahun 2002/2003, Anwar mengarahkan peguam peribadinya Sankara Nair mengambil Rasid sebagai pekerjanya. Begitu sayangnya Anwar kepada Rasid. Selepas Anwar bebas, Rasid dipindahkan ke rumah Anwar (No 8, Jalan Setiamurni, Damansara) bagi mengantikan Sukma Darmawan dan kemudiannya dipindahkan ke tempat lain, selepas berlaku 'perang besar di antara Azizah dan Rasid' seperti yang pernah didedahkan oleh Ezam.

Semasa berada di luar, Rasid berperanan seperti tugas Sukma dulu, iaitu menjaga 'rangkaian sisi gelap Anwar yang bukan aktivis parti'. Di sini lah munculnya Ismail.

Menurut sumber dalaman, Anwar mengarahkan Rasid membawa Ismail berjumpa dengannya di Kondo Desa Damansara, kunci rahsia Anwar, tempat melakukan 'operasi-operasi sulit'. Tempat ini lah Saiful mendakwa dirinya diliwat yang masih dibicarakan di mahkamah hingga sekarang ini.

Dulu operasi sulit di Tivoli Villa, sekarang berpindah ke Kondo Desa Damansara. Apabila sudah terdedah, mungkin Anwar akan mencari lokasi baru untuk operasi sulitnya.

Kalau dulu, Ismail berjaya melepaskan diri kerana sikapnya yang low profile, apakah kali ini, masih berjaya melepaskan diri lagi ?

Siapa sebenarnya Ismail ini, hinggakan Anwar mengarahkan Rasid membawanya menemui Anwar ? Adakah Saiful juga mengenali Ismail ? Hassanuddin, pemilik kondo pasti akan mendedahkan segalanya di mahkamah nanti..

0 comments: